Dinsdag 4 augustus - Reisverslag uit Grandcamp-Maisy, Frankrijk van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu Dinsdag 4 augustus - Reisverslag uit Grandcamp-Maisy, Frankrijk van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu

Dinsdag 4 augustus

04 Augustus 2015 | Frankrijk, Grandcamp-Maisy

Vanochtend waren we heel vroeg wakker. Om 8:00 had Lj er al een hele beklimming opzitten omdat hij uit zijn hoogslaper moest klimmen. Nog voor het ontbijt zijn we naar een vismarkt geweest in het dorpje. De helft was hier al op en ze waren al aan het opruimen. Dit was nog voor 9:00.
Daarna hebben we ontbeten.
Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Point du Hock (om 10:13). Dit is de plek waar de Amerikanen als eerste zijn geland, Hier is een groot kraterveld te vinden met verschillende bunkers. Er zijn er een heleboel gesneuveld maar er zijn er ook nog een aantal waar je in kan, wat erg indrukwekkend is.
nadat we een rondje hadden gelopen zijn we naar Sainte mere eglise gegaan, daar is ooit een Amerikaanse parachutist in de kerktoren geland (john steels is zijn naam). Vandaag de dag hangt hij er nog steeds te “chillen”…
Nadat we een beetje hadden “gechilled” bij John Steels zijn we weer terug gegaan naar ons appartement. Hier hebben we een boterham gegeten en nog wat gezeten. Daarna zijn Arnold, Lj en Karin vertrokken naar Deneville la plage. Arnold, Marleen en Karin hadden hier al eerder in een huisje gezeten en Arnold ging kijken of hij het nog kon vinden. En ja hoor… het stond er nog. Nadat we het gevonden hadden en een kijkje hadden genomen op het strand zijn we verder gereden naar Portbail. Onderweg reden we op het navigatiesysteem van de kaart af… gelukkig reden we er vanzelf weer terug op. Eenmaal aangekomen in Portbail zijn we even uitgestapt om te plassen en om kaartjes te kopen. Hier was de temperatuur erg aangenaam. Daarna zijn we verder gereden naar een kerncentrale in flamanville. Deze was lastig te vinden en we zijn over vele bergweggetjes gereden. Aangekomen op een plekje waar je wel wat kon zien hebben we even genoten van het uitzicht en zijn dan terug naar ons appartement gegaan om te eten. We aten ravioli en nog iets met aardappelen en spek. Wat we s’avonds gaan doen weten we nog niet.

Aantal gereden kilimeters: 282.1
gem. temperatuur: 18,3 graden