13-08-2017 - Reisverslag uit Stara Baška, Kroatië van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu 13-08-2017 - Reisverslag uit Stara Baška, Kroatië van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu

13-08-2017

13 Augustus 2017 | Kroatië, Stara Baška

Vandaag moesten we vertrekken van de camping in Slovenië. Op naar Kroatië. Om kwart voor 8 ging de wekker zodat we nog even op het gemak konden ontbijten en alles op konden ruimen. Rond half 10 waren we gereed. Toen moest de caravan nog achter de auto, moest de stroom er nog uitgehaald worden door een camping medewerker en moesten we nog betalen.

Om 10 uur was dat allemaal gebeurd en konden we vertrekken. Onderweg kwamen we veel Nederlanders tegen.
Rond 13:00 reden we (samen met de weg) recht de Adriatische zee op, dat was in de buurt van Rijkja en een zorgde voor een mooi uitzicht. Daarna moesten we nog over de brug die het vaste land en het eiland Krk verbond. Daarvoor stonden we eventjes in de file, maar het was te doen. Toen moesten we nog over het eiland, dit was nog ongeveer een half uurtje. Het was een grote rijdende file op het eiland.

Rond 14:00 kwamen we aan op de camping. We gingen naar de receptie en zeiden dat we gereserveerd hadden. Het duurde even voordat dat vrouwtje had gevonden wie we waren maar toen ze zover was zei ze dat we met een van die 2 mannen mee mochten die buiten stonden. Hij zou ons de camping en onze plek laten zien. Die man beschikte over een golfkarretje en wij mochten mee. Dus wij stapten in en die man begon met z’n tour. Hier een toilet gebouw, daar een toiletgebouw bla bla bla en hier is jullie plekje. Het mooiste plekje van de camping bla bla bla. ´s Ochtens en ´s avonds schaduw. Toen we terug beneden waren met deze man (de camping ligt op een berg) moesten we onze paspoorten afgeven en mochten we daar morgen ochtend terug om komen. Daarna hebben we onze auto gepakt en zijn we zelf naar ons plekje gereden.

En toen begon het gedoe, de caravan was eigenlijk te groot voor het plekje, het plekje liep naar beneden af en er was link een mooi uitzicht. Na wat passen en meten besloten we na een uur de caravan maar gewoon te draaien. Dan konden we er, als het moet, nog met de auto bij om de caravan uit het plekje te krijgen. Daarna hebben we even snel een tosti gegeten en daarna hebben we de luifel opgezet.
Toen besloten we even te kijken wat voor supermarkten ze hadden. Ze hadden warempel een Lidl, dus wij naar de Lidl. Alleen alle prijzen stonden in Kuna. Dus Lj riep de prijzen en Karin rekende ze om in euro’s. Ook kwamen we nog een man tegen die aan ons vroeg of we Kroatisch spraken en of we wisten wat er op een flesje stond. We zeiden dat we geen Kroatisch spraken maar dat we google translate bij hadden. Toen praatten Lj en ik Nederlands tegen elkaar en toen begon die man ook ineens Nederlands te praten. Bleek dat zijn moeder Nederlands was maar dat hij in Duitsland was opgegroeid en vandaar nog een beetje Nederlands sprak maar wel een Duitser was. Ondertussen zochten we op wat hij vast had. Bleek dat het pompoenolie was. Na daar wat rond gelopen te hebben (en naar de wc te zijn geweest) gingen we terug naar de camping.

Daar gingen we eten maken, het was inmiddels half 8. We aten aardappeltjes, een platte gehaktbal met spek (of iets wat daar op moest lijken) en champignons.

’s Avonds gingen we nog even een rondje rijden over het eiland. Het blijkt dat Krk best een grote stad is en dat ongeveer alle campings ’s avonds leeg lopen om daar naartoe te gaan. Ook is het camping na camping, hotel na hotel. Overal staan borden van campings/hotels/activiteiten. Overal zijn toeristen en het is levensgevaarlijk op de weg. Zijn er ook nog ‘rent a scooter’ en ‘rent a quad’ mensen op de weg. Niet te doen. Maar we zijn levend terug aangekomen op de camping en gaan nu een beetje afkoelen.

Het is wel een mooi eiland in een mooi havenstadje. Ook is er achter de caravan een mooi uitzicht. Het enige nadeel is dat we moeten wachten om te kunnen douchen en om naar de wc te kunnen gaan. Ook voelt het voor ons allemaal erg krap, we staan hutje mutje. Maar in de caravan is ruimte genoeg dus we gaan vast lekker slapen.