Zondag 22 juli - Reisverslag uit Vorey, Frankrijk van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu Zondag 22 juli - Reisverslag uit Vorey, Frankrijk van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu

Zondag 22 juli

22 Juli 2018 | Frankrijk, Vorey

Vandaag werden we weer om 8:15 wakker en hebben we ons standaard ontbijt gegeten. Ik heb water gekookt met de snelkoker in het toilet gebouw omdat de stroom het daar wel aan kan.

Na het ontbijt hebben we een poging gedaan om een of ander circuit te rijden. Dit is niet helemaal gelukt. Wel kwamen we tijdens dat circuit veel oude auto's tegen. Uiteindelijk stuikten we op een retro beurs in Saint-Vincent. Entree was €5,- maar er stonden veel auto's, motoren, trekkers en caravans op het veld. Ook kon je onderdelen kopen voor je eigen oude auto of een auto zelf kopen. Er stond zelfs een lijkwagen te koop. Als je wou kon je ook nog met een helicopter een rondvlucht maken voor ,€38,- p.p. Toen we hier eventjes een rondje hadden gelopen zijn we terug gegaan naar de camping.

Eerst hebben we middag gegeten en daarna konden we beginnen aan het middag programma.
We zijn eerst naar St. André de Chalcon gereden. Dit was een middeleeuws stadje, er bijzonder was het niet en we hadden het dan ook al snel gezien. Vervolgens zijn we naar Eboulis de Bourianne gereden. Dit zouden allemaal lava stenen op een berg zijn. In eerste instantie waren we er gewoon voorbij gereden. Toen we terugreden hebben we besloten daar even een rondje te lopen, het bleek meer om hiken te gaan. Het was 1,98 km en we liepen gemiddeld 3,1 km/u. Soms moesten we zo steil naar boven dat we op handen en voeten moesten. Op de terugweg waren we zelfs verkeerd gelopen en kwamen we heel ergens anders het bos uit. Hierna zijn we terug gegaan naar de camping en hebben we avondeten gemaakt. Het was steak met ronde aardappeltjes en sla.

Tijdens het avondprogramma heb ik eerst het vloerkleed schoongemaakt en daarna hebben we nog even koffie en thee gedronken en zijn we rond 20:00 vertrokken naar Le Puy en Valery. S'avonds zouden daar verschillende gebouwen verlicht zijn. De campingeigenaren hebben ons dit aangeraden dus leek het ons wel leuk om daar naartoe te gaan. Rond half 9 waren we in de stad en we konden gratis parkeren. Toen het nog licht was hebben we eerst een rondje door de stad gelopen. Per toeval kwamen we een openbaar toilet tegen,ook gratis. Het was een eng ding wat zichzelf reinigde. Het duurde dus ook even voordat we de moed hadden verzameld voordat we naar die wc konden. Vervolgens hebben we een groot beeld bekeken. Deze kun je ook zien als je rond de stad rijd en daarna zijn we naar de katedeaal op de berg gelopen. Die zou als het goed is verlicht worden. Hier hebben we 1,25 uur gewacht totdat de lichten aangingen. Wel konden we goed mensen kijken en het bleek dat er mensen van onze camping naast ons gingen zitten.
Het filmde wat zich afspeelde op de berg was erg mooi en ook knap werk van diegene die dit gemaakt had. Het liet zien hoe deze berg met kerk, ooit een vulkaan, ontstaan is. Vervolgens hebben we nog en aantal gebouwen bekeken en daarna zijn we terug gegaan naar de camping.
Daar hebben we nog wat gedronken en daarna zijn we gaan slapen.