09-08-2017 - Reisverslag uit Hirschegg Rein, Oostenrijk van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu 09-08-2017 - Reisverslag uit Hirschegg Rein, Oostenrijk van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu

09-08-2017

09 Augustus 2017 | Oostenrijk, Hirschegg Rein

Vandaag zijn we naar Graz geweest. Graz is de cultuurhoofdstad van Europa dus daar moet je zijn geweest. We vertrokken om 10:39 en het was nog een aardig stukje rijden.

Toen we in Graz aankwamen was het best lastig om een parkeerplekje te vinden. LJ dacht namelijk dat hij te hoog was voor een parkeergarage, maar parkeerplaatsen zijn er niet veel. Totdat LJ geparkeerd stond naast een hele grote rage rover en helemaal niet hoger was. Dus wij bij het Hauptbahnhof geparkeerd in een parkeergarage. We zagen geen prijzen en het was er helemaal niet druk dus we werden al een beetje bang voor wanneer we terug kwamen.

Toen we uitgestapt waren gingen we naar binnen het Bahnhof om te kijken waar we nu eigenlijk waren en hoe we naar de Schlussberg moesten want daar wilde Karin graag heen.
We hadden een kaartje van de stad en het openbaar vervoer netwerk gevonden en er gingen 4 lijnen naar de Schlussberg, maar we konden niet ontdekken waar we nu zelf waren. We besloten eerst maar even naar de wc te gaan. Ondertussen kwamen we voorbij een boekenwinkel en besloten we te vragen voor een ‘aufkleber von Steiermarken’ die hadden ze niet, wel kon ze ons vertellen waar we waren op de kaart.
We besloten om in plaats van 24 min te lopen een 24u kaart voor de metro te nemen. Het duurde even voordat we wisten welke kant we op moesten maar al met al kwam het goed. En toen we in de metro stapten was er airco, het was namelijk 27°C.

Toen we uitstapten zijn we even bij het Kunsthaus wezen kijken en naar een schelp op de Mur. Daarna zijn we begonnen aan de beklimming van de Schlussberg, wel met de trap, ook al was er een lift. (weten niet of deze gratis was). Gelukkig was de trap aan de zon-kant, en werd het steeds warmer. Eenmaal boven zagen we een klok en was er best wel een mooi uitzicht. Na daar even wat gezeten te hebben en een stroopwafel genuttigd te hebben zijn we weer naar beneden gelopen. Dit ging veel makkelijker, ook al voelde je dit ook in je kuiten. Hierna hebben we nog een sticker van Steiermarken gekocht want we kwamen een souvenirshop tegen.

Toen zijn we terug gegaan naar het station met de metro. Naar ons idee werkte de airco toen niet. Op het station zijn we even wezen snacken bij de McDonalds, daarna zijn we doorgereden naar de Hongaarse grens.

Het ging van Oostenrijk naar Hongarije wel goed, we konden in 1x doorrijden. Na een rondje gereden te hebben in Hongarije vonden we het erg uitgestorven dus na 1 kruispunt zijn we weer omgedraaid. Toen we de grens naar Oostenrijk overgingen moesten we onze paspoorten laten zien. (gelukkig had Karin die van haar mee). Daarna zijn we uitgestapt en te voet over de grens gegaan om toch nog een foto te maken van het bord waar Hongarije op staat (of dat denken we toch). Daarna zijn we terug gereden naar de camping.

In Hirschegg hebben we ook nog even getankt, ik moest betalen in het cafe. Om 18:10 waren we terug op de camping. We aten de restjes van gisteren op en groentjes en aardappeltjes door elkaar. Het was een lekkere avond dus besloten we nog om een vuurtje te stoken. Daarna zijn we naar bed gegaan.

• 11 Augustus 2017 - 13:51

C.Hoefnagel:

Hallo LJ en Karin. Al jullie verslagen ontvangen en gelezen. Leuk om zo mee vakantie te vieren met jullie. Hopelijk blijft het weer goed. Hier gaat alles rustig zijn gangetje. Vanmorgen zijn we nog even bij de Gamma geweest. Gelukkig stond ie er nog dus kun je na de vakantie zo weer beginnen. Nog veel plezier verder en veel groetjes.