16-8-2017 - Reisverslag uit Lakmartin, Kroatië van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu 16-8-2017 - Reisverslag uit Lakmartin, Kroatië van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu

16-8-2017

16 Augustus 2017 | Kroatië, Lakmartin

Vandaag wilden we eens wat anders gaan doen dan naar het strand. We besloten naar een natonal park te gaan. In Kroatië zijn er veel van deze parken, maar veel daarvan zijn heel erg toeristisch. Wij gingen naar National Park Risnjak.

We vertrokken rond 10:30. Toen we daar aankwamen was de temperatuur lekker, het was (maar) 25 °C. We hebben eerst een educatieve ronde gelopen van 4,2 kilometer. Daar lazen we dat er wolven, beren en lynxen zaten. De route was goed te doen. Er waren 23 info punten dus het ging redelijk snel.

Ook lazen we op een bord dat er een bron was waar een rivier uit ontspringt. Dat zou ik in datzelfde National park moeten zijn. Het park was 1650 ha dus besloten we eerst even de coördinaten in te voeren op de GPS, het was niet ver maar we moesten we een stukje rijden. Op de eerste plaats dachten we het gevonden te hebben, alleen stonden we er boven, het was onmogelijk om via daar naar de bron te gaan. Dus wij zochten naar een nieuwe plaats waar we de bron konden vinden. Daar kwamen we rond 14:00 uur aan.

We moesten de bordjes Izvor Kupe volgen. Er volgde een afdaling van 25 minuten (volgens het bordje). Het pad was niet aangelegd en super smal. Op sommige stukken kon je beter maar niet naar beneden kijken omdat het links naast je zo stijl naar beneden ging. We moesten over boomwortels en losliggend grind naar beneden. Toen beneden kwamen zagen we een droog liggende rivier. Overal lagen stenen, mensen hadden ze opgestapeld en er stonden zo verschillende bouwwerken. Het pad hielt op en wij moesten door de droog liggende rivier en toen we daar uitkwamen zagen we water. Daarna moesten we naar links over een smal muurtje en toen zagen we de bron. Helder blauw, koud water. Het leek ook erg diep. Toen we daar even wat borrelnootjes van Duyvis hadden gegeten zijn we weer naar boven gegaan. Pfoe, pfoe, pfoe. Niet overal was schaduw dus sommige stukken waren best warm. Maar binnen 40 minuten waren we boven.

Daarna zijn we terug gereden naar de camping. Onderweg zijn we nog even naar een plekje op het eiland gegaan waar je de brug kon zien die het eiland Krk en het vaste land verbind. Om 18:30 waren we op de camping. We zijn gelijk begonnen met eten koken. We aten wortels, een soort frikandellen uit de pan en aardappelkroketjes.

’s Avonds zijn we nog even naar Krk city gegaan. Het was er weer erg druk, we aten een ijsje. 3 bollen voor 21 Kuna. Daarna hebben we nog wat mensen gekeken en hebben we nog een rondje door het oude stadscentrum gelopen. Daar zagen we nog een mannenkoor die verschillende liedjes zong. We grapten erover dat het het krk’er mannenkoor was.

Daarna hebben we onze beentjes laten rusten op de camping en zijn we rond 12u naar bed gegaan. Het was nog erg warm, maar niet zo warm als gisteravond.