31-7-2019 - Reisverslag uit Vernéřovice, Tsjechische Republiek van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu 31-7-2019 - Reisverslag uit Vernéřovice, Tsjechische Republiek van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu

31 Juli 2019 | Tsjechische Republiek, Vernéřovice

Vandaag is het dan eindelijk gelukt. We hebben uitgeslapen tot half 10! Je zou denken dat we dan extra uitgerust zouden zijn. Dit was niet helemaal het geval, maar de zon scheen weer dus we konden wat ondernemen.

We ontbeten weer het standaard ontbijt, afbakbroodjes. Sinds kort hebben we ontdekt dat ze hier bij de Lidl salades hebben voor op het brood, we eten nu dus al 2 dagen salamisalade, deze is best te eten. Tijdens het ontbijt hebben we bedacht wat we vandaag gingen doen, we gaan een stuk van de afgebroken route van gisteren vervolgen.

We zitten pas rond 11:15 in de auto, maar dit maakt allemaal niet uit. Ons eerste punt is Klodzko. Er zou hier alle dagen markt zijn. Toen we goed en wel vertrokken waren duurde het niet lang voordat we in de file stonden. Ze waren maar weer eens ‘druk’ aan de weg bezig. Pas rond 12:30 kwamen we aan in het dorpje. We wisten niet heel goed de weg en op den duur hielden de bordjes ‘Centrum’ ook op. We zochten een parkeerplaats zodat we op zoek konden naar de markt. De parkeerplaats was warempel gratis en het was nog aan te lopen naar het stadscentrum ook. Het was een leuk dorpje, eigenlijk denken we dat het zelfs een stad is. Eerst liepen we over een mooie brug richting een kerk. Daar wilden we weer even binnenkijken, helaas ook hier een deur met ramen voor zat, echt naar binnen kon je dus niet. Toen ik een foto maakte kwam er ineens een vrouw naast me staan en stond ze wat te vertellen. Ik snapte er niks van dus lachte ik maar wat vriendelijk en dacht snel wegwezen hier. We gingen ook nog even naar het gebouwtje ernaast. Gelukkig vonden we daar een wc. Het was een wat vreemde wc maar dat deed er niet zoveel toe. Toen ik op de wc zat was dat vrouwtje blijkbaar ook naar LJ gekomen, volgens hem vroeg ze om geld voor te eten.

Hierna zijn we onze weg verder het dorpje in vervolgt. Het was een leuk dorpje maar daar was ook alles mee gezegd. Omdat het in Polen was hadden we geen geld en konden we zelfs geen lekker ijsje kopen. Maargoed, om er nu zo bij te gaan lopen als die vrouw vonden we ook wat overdreven. Uiteindelijk hadden we alle straten gehad (denken we) maar hebben we de markt niet gevonden. Helaas… we lopen terug naar de auto en besluiten naar Czermna te rijden. Hier is een 18e -eeuws kappelletje waar de wanden en plafond zijn bekleed met menselijke resten, schedels en beenderen uit een tijd dat een epidemie het hele dorp velde.

Eenmaal in Czermna aangekomen moeten we natuurlijk ook weer betalen om te parkeren. In Polen werkt dat net als in Tsjechie en Slowakije. Er staat een mannetje met een geel hesje en een portemonnee op de parking. Maar omdat we geen geld hebben gaat LJ even vragen wat de bedoeling is en of je ook in euro’s kan betalen. Gelukkig kon dit en voor €5,- euro konden we zowel parkeren als de entree voor de kapel betalen. Om de 15 min. ging de kapel open en dan kon er een groep naar binnen. Om 14:15 was onze groep aan de beurt.

De kapel was ongeveer 5x5m en het was er erg koud binnen. Je stapte op een houten bruine vloer en de wanden waren inderdaad bekleed met beenderen en schedels. Rondom het altaar vanvoor in de kapel waren enkel scheldels opgehangen en aan het plafond hingen ook scheldels met daaronder beenderen. Bij elke schedel ontbrak de onderkaak en bij de meeste ook de tanden. Ook was er niemand met een nieuwe heup. Voor het altaar lagen 7 schedels. Dit waren schedels van belangrijke mensen. (denken we) Erg interessant was het niet, ofja dat weten we niet. Er was een Poolse gids met een groep binnen terwijl wij ook binnen waren. Hij vertelde veel, maar dat verstonden wij niet. Ook stond er een portier bij de deur. Hij leek heel gemeen maar toen hij doorhad dat wij geen polen waren kregen we een beschrijving in het Engels. Dezelfde als op Wikipedia. Als allerlaatste ging de kelder met een luik open. Zo kon iedereen even onder de grond van de kapel kijken. Hier lagen nog veel meer botten, deze waren helemaal zwart. Gek genoeg stonk het binnen niet. Daarna zijn we naar buiten gegaan en wilden we nog even plassen. Helaas was hier ook geld voor nodig en ons geld was op. Dan maar even ophouden.

Volgende stop was Kreszow, een plekje in Polen waar mooie barokkerken te zien zijn. Dit was best een eindje rijden. Ineens reden we lang de Lidl waar wij altijd boodschappen gaan doen. We besloten de rondrit vervroegt af te breken en om boodschappen te gaan. We deden weer ons best om gezonde/goedkope dingen te kopen, helaas deze keer wéér mislukt. Daarna gingen we naar de camping.

Ze hebben hier een stapel met Nederlandse tijdschriften liggen dus ik lees een beetje in oude libelles. We besloten al rond 6 uur te eten zodat we ‘savonds nog konden gaan wandelen. We aten een broodje hamburger. Pas om 8u had LJ alle moed verzameld om te gaan wandelen.

Het zou een wandeling zijn van 6 km. Eerst moesten we met de auto 400m verder rijden naar de plaatselijke buurt super. We besloten om dit maar te lopen dus de wandeling zou 6,8 km worden. Het plan was om naar de Mariabron te lopen. Aan het water van deze bron wordt geneeskrachtige aarde toegedicht, speciaal voor de ogen. Met de routebeschrijving van de camping gingen we op pad. We zijn een aantal keer verkeerd gelopen en toen we aan de rand van het bos liepen hadden we nog 23 minuten voordat de zon onderging. Helaas liepen we nog een aantal keer verkeerd en besloten we maar terug te draaien. Rond kwart over 9 komen we aan op een rustige camping en rond 10u gaat iedereen naar bed. Wij douchen nog even en genieten van een 2e droge avond.

Ik heb trouwens eens wespenval gemaakt, er zitten er al 7 in!