30-7-2019 - Reisverslag uit Vernéřovice, Tsjechische Republiek van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu 30-7-2019 - Reisverslag uit Vernéřovice, Tsjechische Republiek van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu

30-7-2019

30 Juli 2019 | Tsjechische Republiek, Vernéřovice

Vandaag proberen we weer uit te slapen. Terwijl ik denk dat het al half 10 is (een record) zegt LJ dat het 8 uur is. Vandaag dus weer mislukt om uit te slapen. Hierdoor kunnen we wel nog even bedenken wat we gaan doen. Het is niet echt lekker weer, het is bewolkt en we verwachten nog wel wat regen dus besluiten een autoroute te gaan doen.

Eerst ontbijten we met ons vaste ontbijt en daarna zet LJ verschillende punten in de navigatie voor een autoroute. Rond 10 uur zitten we weer in de auto. De route duurt 741 km. Zegt LJ, ‘Ohja de route duurt wat lang, maar er staat een punt waarbij ik over Praag moet maar dat krijg ik er niet uit. Dus als we het beu zijn draaien we wel terug’. We beginnen aan de route. We vertrekken vanaf de camping links weg, over de weg die we gisteren ook hebben gereden richting het natuurpark. We slaan ergens halverwege linksaf en komen op onbekend terrein. Over kronkelende wegen komen we uiteindelijk in een dorpje met een mooi plein waar we over rijden met de auto om wat foto`s te maken van de verschillende mooie gebouwen die er staan. We vervolgen onze route en zien een bordje staan van een oude burcht, hier moeten we even gaan kijken natuurlijk. We rijden steil omhoog over een smal slingert weggetje. Eenmaal boven, op de parking, aangekomen blijkt het dat we moeten betalen om te parkeren. Dit gaan we natuurlijk niet doen dus rijden we snel weer naar beneden om onze route te vervolgen. We rijden verder over bergen met mooie vergezichten en tussendoor bossen, om uiteindelijk aan te komen in een leuk uitziend dorpje met ook weer mooie gebouwen. Hier besluiten we om even te parkeren om een rondje te lopen door het dorp. We gooien wat geld in de parkeer automaat en besluiten dat een half uur wel genoeg is om alles hier te zien. We beginnen onze wandeling richting het kerkje dat we vanuit de auto hebben gezien, hier wil ik graag even binnen kijken. We hopen dat er een WC is want we moeten allebei erg nodig plassen. Onderweg naar het kerkje begint het ook nog te regenen terwijl de zon nog schijnt. Aangekomen bij het kerkje blijkt het dat we niet naar binnen kunnen; de deur staat wel open maar er staat net daarachter een hek. We steken ons hoofd even naar binnen en gaan vervolgens opzoek naar een WC, want we moeten nu wel heel nodig. Er is gelukkig een openbaar toilet. We vrezen het ergste als we door een vies steegje richting de wc lopen. We zien in het steegje overal airco’s hangen en we zien 1 marktkraampje aan het eind van het steegje. Als we daar zijn aangekomen ruikt het naar schoonmaakmiddel en wonder boven wonder is het zeer netjes. Lj probeerde stilletjes weg te sluipen maar de mevrouw van de schoonmaak kwam achter hem aan: Of hij nog wel even wilde betalen, 2x 10 kronen alsjeblieft. Omdat hij niet veel andere keus had heeft hij maar betaald. Na nog een rondje te hebben gelopen door het dorp en nog wat kronen gepind te hebben, vervolgen we onze weg.

Het volgende punt in het navigatiesysteem is de hoogste berg van Tsjechië. Eenmaal daar aangekomen moeten we (natuurlijk) betalen voor de parking. Nadat we een plekje hebben gevonden voor de auto, lopen we naar de skilift. Deze brengt je ook in de zomer naar de top van de berg. We gaan in rij staan om een kaartje te kopen voor de rit naar boven en merken op dat het in de verte wel erg donker wordt. Nadat we ons kaartje hebben bemachtigd sluiten we aan in de rij om in te stappen in de skilift. Samen met een Tsjechisch koppel (denken we, want we kunnen ze niet verstaan) gaan we met de skilift in volle vaart naar boven. Het voelt alsof we minstens 80 km/h gaan, volgens de GPS van LJ is het echter niet meer 18 km/h , maar het voelt veel harder. Het was best een beetje spannend want we gingen best steil naar boven. Toen ik dacht dat we er eindelijk waren, bleek het dat we nog maar halverwege waren en enkel de kaartjes werden gecontroleerd. We moesten nog eens minstens zo ver en stijl omhoog. Boven op de berg waren we volgens de bordjes op 1588 m, het hoogste punt van Tsjechië. De GPS van LJ dacht hier anders over want die zei ons dat we op 1463 m hoogte waren. Hoe dan ook, we zaten boven de boomgrens, want er groeide hier geen bomen meer. Bovendien zaten we inmiddels ook midden in een wolk en was het uitzicht niet erg mooi, waar we ook keken zagen we mist (wolken). Nadat we het in de verte hoorden donderen besloten we, na een paar foto`s te hebben gemaakt, maar weer snel naar beneden te gaan. Wederom met een buitenlands koppel, gingen we in volle vaart naar beneden met de skilift. Totdat het bakje wel erg langzaam ging, ondanks dat we een andere taal spraken konden we merken dat het andere koppel het ook niet helemaal chill vond. Het duurde niet lang voordat we weer op topsnelheid zaten, toch was het wat vreemd dat de bakjes die in tegenovergestelde richting kwamen allemaal leeg waren. Nadat we halverwege weer de kaartjes controle hadden gehad begon het te regenen. Het regende zo hard dat we zelfs de raampjes van het bakje dicht moesten doen. Toen we terug waren gelopen naar de auto en hier goed en wel in zaten begon het nog harder te regenen. We moesten van de parking af en daar moesten we wéér betalen. We vervolgen onze route naar de camping.

Onderweg komen we in een soort spookstadje. Het is niet dat hier niemand woont maar diegene die hier zitten zijn allemaal wat gek. Het zijn allemaal oude mensen met een niet zo’n frisse blik. Ook de gebouwen zijn niet erg goed onderhouden. We denken dat hier een psychisch gesticht zit. Maar zeker weten doen we het natuurlijk niet. We gaan ook nog even naar de winkel. We weten niet zo goed wat we moeten eten dus besluiten we de spaghetti maar op te maken.

Eenmaal op de camping zijn er nieuwe ‘buren’. We denken dat het Zeeuwen zijn maar we weten het niet zeker. Totdat we gaan afwassen en zij ook gaan afwassen. Zij wisten natuurlijk al dat we Zeeuwen waren aan het vlaggetje aan de luifel maar vragen toch even bevestiging. Blijken ze uit Hulst te komen. Ze hadden wat problemen aan hun auto, de turboslang was/is kapot maar ze zijn hier toch geraakt. Als we terug lopen van de afwas denk ik dat de website van camping Actief is gehackt door de Russen en dat bij alle Zeeuwen deze camping als eerst naar boven komt bij google. We zullen het nooit weten, ’s avonds doen we niet veel meer en rond 12 uur gaan we naar bed.