28-7-2019 - Reisverslag uit Vernéřovice, Tsjechische Republiek van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu 28-7-2019 - Reisverslag uit Vernéřovice, Tsjechische Republiek van kaatjeenlj - WaarBenJij.nu

28-7-2019

28 Juli 2019 | Tsjechische Republiek, Vernéřovice

Vandaag dus een vervroegde reisdag op het programma.

We rijden naar Vernerovice, deels om het slechte weer niet te hebben (terwijl we weten dat het overal slecht wordt), deels omdat we de omgeving wel een beetje gezien hebben. Als we nog een route willen wandelen moeten we daarvoor eerst weer een uur rijden en als we naar een andere camping gaan hoeft dat niet. Dan kunnen we daar de omgeving weer eens verkennen.

Om 8u beginnen we de dag met een afgebakken croissantje. En ondertussen ruim ik zowat alles op. LJ ligt nog in zijn bed maar ik laat bepaalde taken liggen voor LJ, zoals de stroomkabel. Rond 9:20 zitten we in de auto maar voor we vertrekken moeten we eerst nog ons geld terug vragen. Gister deed dat vrouwtje nogal moeilijk dus we bereidden ons voor op een moeilijk gesprek. Blijkbaar is het een ander vrouwtje en krijgen we gewoon onze €16,50 terug. Helaas hebben ze geen sticker van de camping voor de op de caravan.

Om 9:37 vervolgen we onze route. We maken ons klaar voor een behoorlijke rit van 466 km. Als we gemiddeld 60 km/u rijden zouden we daar 7 uur en 3 kwartier over doen. Verschillende zangers houden ons deze rit gezelschap. Jan Smit, Henk Wijngaard en natuurlijk Adje voor de sfeer (weet zijn naam niet) komen verschillende malen voorbij. Bij de eerste stop, na ongeveer 2 uur rijden, blijkt het dat we een wieldop van de caravan verloren zijn. Het lijkt bijna een gewoonte te worden om in een ver land een wieldop achter te laten, in Kroatië ligt ook al een wieldop van ons. Nadat LJ voor de zekerheid ook maar de andere wieldop van de caravan heeft gehaald vervolgens we onze weg. We laten Slowakije achter ons en rijden Tsjechië weer in. Zowel in Slowakije als in Tsjechië zijn ze veel aan de weg bezig. Ze zijn druk bezig met het aanleggen van enorme snelwegen en knooppunten hiervoor. Deze zijn helaas nog lang niet af waardoor we bijna overal door kleine dorpjes en slechte B-wegen moeten. Erg doorrijden kunnen we dus niet. Op den duur zit het tempo er even lekker in rijden we ineens Polen binnen. Gelukkig merk je daar tegenwoordig maar weinig meer van. Blijkt dat ze in Polen óók niet betalen met de euro, want de benzine staat hier 5 nog wat (dit blijkt later ongeveer 1,20 euro te zijn). We besluiten even te tanken en ik ga ondertussen even naar de Lidl. Ik koop daar een slaatje, wat groente en lang houdbare broodjes voor onderweg. Moet ik maar €2,94 betalen. Dat zijn nog eens prijzen! Helaas wil LJ niet langs de McDonalds dus weten we niet wat een Happy Meal kost. Ook hebben ze in Polen een Yjisk en een Takko. Die blijf je ook maar overal zien.

Als we Tsjechië weer binnenrijden is het nog een goede 20km. De weg is niet bepaald super te noemen maar we komen er. Totdat we nog 400m moeten. De tomtom zegt dat we linksaf moeten. Ons gevoel zet daar vraagtekens bij. Toch rijden we de weg maar in. De weg wordt smaller en smaller en eigenlijk zien we nergens tentjes, campers of caravans. Totdat ik ineens een bordje ACSI zie. Hier moet het zijn. En jahoor, hier is het. We zien een veldje waar hooguit 8 kampeermiddelen op passen, eigenlijk past de onze er niet bij. Ook zijn het bijna alleen maar Nederlanders. Even kruipt de moed ons in de schoenen. Totdat Bert en Hermien ons met een grote glimlach welkom heten. Hallo, welkom op onze camping. Wie zijn jullie? En jullie hondje? Uh nee… wij hebben geen hondje. Ow dan moeten jullie de familie Post zijn. Bert laat ons ons plekje zien en helpt ons met het goed zetten van de caravan. Hij denkt dat LJ beroepschauffeur is omdat hij de caravan behendig achteruit op zijn plek zet met de auto. Vervolgens vraagt nog eventjes waar wij vandaan komen. Hij zegt: ‘Uit Zeeland ja, dat dacht ik al te horen. Er zijn vanmorgen 2 mensen vertrokken uit Zeeland, ze wonen in Zeeuws Vlaanderen, uit Sluis een zekere Smit.’ Jammer dat ze weg zijn, we weten nu niet wie het waren.

Als de caravan waterpas staat en de stroom aangesloten is krijgen we eerst een rondleiding over de camping. We mogen uit de plaatselijke groentetuin tomaatjes plukken en kruiden gebruiken. De groente tuin is naast de WC en ze maken hier gebruik van een eigen waterzuiveringssysteem dus laten we die maar voor wat het is.
We gaan verder met het uitdraaien van de poten en het opzetten van de luifel. Wanneer ik de WC in de caravan opdoe zie ik een heeeele ravage. Het Ikea kastje is van de muur gevallen. Gelukkig hangt die nog op aan 1 schroef, helaas is wel alle inhoud op de grond gevallen, gelukkig niks open. We besluiten eerst de luifel op te zetten en daarna ons druk te maken over het kastje in de WC. Als de luifel staat bak ik de laatste worstenbroodjes af. Ondertussen leg ik het tapijtje goed en zet ik de stoelen en het tafeltje buiten. LJ maakt de auto leeg want deze mag niet op het veldje blijven staan. Als we even hebben gezeten en de worstenbroodjes op zijn slaat LJ eerst de stormband, want die heeft iedereen hier. Daarna gaan we ons richten op het kastje in de WC. Gelukkig heeft LJ zn Bosch Blue en wat schroefjes mee en was ook dit zo opgelost.

Daarna kon de avond beginnen, komt er ineens een hele donkere lucht aan. Het lijkt erop dat het gaat onweren en vooral dat het gaat regenen. Het begint keihard te waaien en LJ besluit nog even te gaan douchen. Hij is bang dat hij vanavond niet meer de caravan uit kan en daardoor niet meer kan douchen. LJ is niet lang weg ook al is het zonder muntje. Hij staat 5 sec. onder de luifel en we besluiten alles binnen te leggen. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Het regent even flink maar de onweer trekt links aan ons voorbij. Ik denk dat het weer nog wel eventjes zo blijft.

Rond 21:00 begint LJ aan het avondeten. We eten het vlees van gister en de ‘vers’ gekochte diepvriesgroentjes. Na het eten zijn we nog even buiten gaan zitten, de tempratuur is immers best fijn en onder de luifel zitten we droog. Toen ik ging douchen heb ik bijna de caravan n brand gestoken, ik stootte tegen de tafel en de kaars viel tegen de caravan. Deze beef schuin liggen en brandde gewoon door. Ik had het niet gelijk in de gaten… gelukkig is er niks gebeurd, alleen wat kaarsvet aan de zijkant van de caravan.

Statistieken:
afgelegde afstand:469 km